Projektant ux, architekt informacji, web designer, programista, marketer – wszyscy odpowiadają za stworzenie produktu idealnego, który ma zaspokoić potrzeby klienta. Jak to zrobić? Współpracować i pamiętać o user experience, czyli całym spektrum doświadczeń, jakie towarzyszą użytkownikom w czasie ich kontaktu z produktem.
Każdy architekt informacji wie, że to „doświadczenie użytkownika” – lub jego pominięcie – ostatecznie decyduje o powodzeniu projektu. Dlatego to właśnie user experience powinno stać na czele listy celów do zrealizowania, jakie przy starcie pracy ustala zespół projektowy.
Zadbaj o pozytywne wrażenia użytkowników w czasie ich interakcji z produktem, a przekonasz się, jak bardzo Ci się to opłaci.
Persony, user experience, user-centered design
„Najważniejsze to przewidzieć, w jakim kierunku podążają konsumenci, i podążać tam przed nimi.” – powiedział Philip Kotler, ceniony ekonomista i jednocześnie specjalista ds. marketingu.
Pytanie tylko, jak to zrobić?
Najlepiej metodycznie, z planem i małymi krokami. Na początek stwórzmy w głowie wizję użytkownika, który w niedalekiej przyszłości ma stać się klientem i odbiorcą naszych usług. Określmy„personę”, dla której przeznaczony jest produkt. Personę, czyli fikcyjną postać, która posiada określony zbiór cech i umiejętności, ma swoje potrzeby i oczekiwania, a w życiu dąży do realizacji pewnych celów – własnych i związanych z użytkowaniem produktu. Jak dobrze się do tego przygotować, można przeczytać m.in. w publikacji Barbary Stawarz „Content marketing po polsku”.
Mając gotowy „model osobowościowy” konsumenta, do którego chcemy dotrzeć, łatwiej jest wypracować strategię, na podstawie której będzie pracował zespół projektowy. Wiedząc, do kogo kierujemy ofertę, szybciej podejmiemy kluczowe decyzje, wprowadzimy kolejne funkcjonalności a także dopracujemy projekt pod względem wizualnym.
Podsumowując, cały zespół projektowy ma zadbać o to, żeby końcowy produkt spodobał się odbiorcy. Był atrakcyjny dla oka, ale przede wszystkim nie sprawiał trudności w trakcie użytkowania. Chodzi o dawanie satysfakcji i sprawianie przyjemności. Nieważne czy mamy do czynienia ze stroną www czy też najnowszym modelem smartphona. Projektuj z myślą o użytkowniku (tzw. metodyka user-centered design), a to, co tworzysz, będzie użyteczne i funkcjonalne.
Team spirit, czyli jak wspólnie tworzyć lepsze user experience?
Ten fragment może wydać się nieco oczywisty, ale z własnego doświadczenia wiemy, jak jest istotny. Współpraca to kluczowy elementem sukcesu – niekoniecznie tylko w sporcie i nie tylko w przypadku gier zespołowych. Dlatego warto o niej wspominać na każdym etapie tworzenia produktu.
Produktu, który jest przecież połączeniem różnych wizji web designerów i programistów. Strona www, oprogramowanie czy urządzenie tworzy się bowiem z perspektywy kilku różnych zawodów – różne pomysły, ale jeden cel.
Praca zespołowa oferuje lepiej dopracowane i bardziej płynne rozwiązania. Gwarantuje, że proces tworzenia produktu, staje się bardziej efektywny, i co równie ważne – lepiej zaplanowany. W ten sposób unikamy chaosu i sytuacji, w której po kilku tygodniach wytężonych działań okazuje się, że pewne rozwiązania zaproponowane przez grafika nie mogą zostać wdrożone przez programistę. Regularne konsultacje i spotkania zespołu tego rodzaju sytuacje po prostu eliminują, bo na etapie wstępnych ustaleń okazuje się, czy pomysł da się zrealizować czy nie.
Inna sytuacja problemowa? Layouty na stronę www spodobały się klientowi, projekt przeszedł, został wysłany do kodowania i… wrócił, bo nie dało się go w takiej formie wdrożyć. Łatwo sobie wyobrazić, jak trudno w takiej sytuacji przekonać klienta do innej wizji i do innego projektu. Nauka na przyszłość: najpierw pogadaj z programistą zanim cokolwiek pokażesz klientowi!
Kolejne plusy płynące z pracy zespołowej? Współpracując ze sobą, w ryzach trzymamy budżet i pamiętamy o harmonogramie. Kiedy każdy wie, na czym polegają jego zadania, a deadline jest z góry wyznaczony, trudno spodziewać się przestojów w pracy. Poza tym dla wszystkich jest jasne, kto i za co odpowiada.
Budżet, klient a możliwości zespołu
Pieniądze. Bardzo często to właśnie one stanowią największą barierę. Niezależnie jednak od jego wysokości, zadaniem zespołu jest przygotowanie produktu najwyższej jakości.
Jeżeli mamy ściśle określony budżet, klient skrupulatnie liczy każdy wydany grosz i zależy mu na oszczędności, programista może zaproponować rozwiązania alternatywne, które okażą się przyjazne dla kieszeni inwestora. Rozwiązania, o których sam projektant użyteczności czy web designer może nawet nie wiedzieć. Projektant dba w końcu o stronę wizualną produktu czy strony, a programista wie, na czym polega specyfika wdrażania tego rodzaju koncepcji. Z jakimi nakładem czasu, zaangażowaniem zasobów i kosztem się wiąże. Projektanci zwykle bardziej niż programiści śledzą bieżące trendy i dbają, aby projekty były świeże, innowacyjne i nowoczesne. Projektanci są twórczy, pracują intuicyjnie i szóstym zmysłem wyczuwają style i kierunki, jakie mogą być modne w przyszłości. Dlatego project manager powinien zadbać o to, żeby siły specjalisty od ux-a, grafika i programisty się ze sobą spotkały :).
Otwarta komunikacja rozszerza perspektywę patrzenia, a dzielenie się doświadczeniami i zwykła rozmowa podnosi jakość pracy. Warto na to postawić.
Czytaj również:
Usability LAB na E-commerce Standard 2015
Testy użyteczności: dlaczego warto o nie walczyć?
Sprawdź też:
Oferta Usability LAB: badania UX, audyty i optymalizacja stron www, UX / Product Design
Badania UX oraz projektowanie UX / UI w redesignie Portalu Pacjenta LUX MED