Wiele firm zadaje nam pytania o eyetracking – na przykład, serwisu internetowego, ale tylko nieliczni wiedzą, na czym polega to badanie i czego właściwie można się dzięki niemu dowiedzieć.
Postanowiliśmy więc rzucić na temat trochę światła i opowiedzieć jak realizuje się badanie ET i do czego tak naprawdę przydatne są jego wyniki.
Co to jest eyetracking?
Badanie przeprowadza się z wykorzystaniem specjalistycznego narzędzia – eyetrackera, który pozwala na śledzenie i rejestrowanie ruchu oczu osoby badanej.
Narzędzie to wykorzystywane jest od ponad stu lat, nie tylko do badań interfejsów stron – używa się go w wielu dziedzinach, m.in.w psychologii, medycynie, marketingu.
Badanie z użyciem eyetrackera stacjonarnego
Moderator badania po krótkim powitaniu opowiada na czym polega badanie, następnie wspólnie z uczestnikiem dokonuje kalibracji – czyli poprawnego ustawienia sprzętu (tak, aby skanował ruch gałek ocznych osoby badanej).
Podczas badania uczestnik ma za zadanie zrealizować określony cel, na przykład kupić buty w sklepie internetowym, zarezerwować bilet na stronie linii lotniczej, lub znaleźć samochód w serwisie z ogłoszeniami motoryzacyjnymi.
Zadania te są oczywiście wcześniej ustalone z klientem zlecającym badanie i dotyczą funkcjonalności oraz użyteczności witryny.
W trakcie testu moderator obserwuje przebieg badania, nie podpowiada jednak ani nie naprowadza uczestnika na rozwiązania. Tymczasem urządzenie skanuje ruchy oczu i zapisuje dane – na co patrzy użytkownik gdy ogląda stronę główną, jak porusza się w wyszukiwarce, jak przegląda kartę produktu itd.
Badanie z użyciem eyetrackera mobilnego
Zestaw do badania (na zdjęciu poniżej urządzenie renomowanej firmy SMI) składa się z między innymi z rozbudowanych „okularów”.
W badaniach stron www i oprogramowania przewagą zestawu mobilnego jest możliwość przeprowadzania badania poza laboratorium, w naturalnych warunkach np. w domu lub miejscu pracy użytkownika.
Z użyciem przenośnego zestawu do ET można także badać zupełnie inne obszary niż tylko aplikacje komputerowe. Na przykład – plakaty i billboardy używane w komunikacji outdoor, digital signage i identyfikację wizualną w budynkach – czy wreszcie, półkę sklepową, jak na zdjęciu poniżej.
Czego dowiadujemy się z badań ET?
To zaawansowana metoda badawcza, która jako jedyna pozwala dotrzeć do danych, które dzieją się poza świadomością osoby badanej (żadna inna metoda nie pozwala zmierzyć gdzie naprawdę patrzy użytkownik).
Dlatego też wyniki tych badań umożliwiają ulepszanie stron www i oprogramowania w oparciu o wnioski niedostępne w przypadku użycia innych metod badawczych.
Sprawdź też:
Badania user experience oraz UX / UI Design dla Carrefour Express