Od kilku lat regularnie przeprowadzamy różnego rodzaju testy z użytkownikami, dzięki którym odkrywamy, na ile intuicyjne i przyjazne w użytkowaniu są strony internetowe naszych klientów i ich konkurentów.
Jednak testy użyteczności to nie tylko okazja do poznania zachowań użytkowników. To także zetknięcie z różnymi oczekiwaniami klientów, którzy pierwszy raz stykają się z wykorzystywanymi przez nas metodami.
Wyjaśnijmy zatem, czego można się dowiedzieć – i jakie cele najlepiej stawiać przed badaniami scenariuszowymi – a czego nie należy po nich oczekiwać?
Przypomnijmy, że obecnie testy z użytkownikami można prowadzić, wykorzystując trzy modele:
- Testy stacjonarne, podczas których moderator badania oraz respondent siedzą przy jednym biurku lub np. w terenie przy jednym stoliku w kawiarni,
- Testy zdalne z moderatorem, podczas których moderator prowadzi respondenta przez scenariusz testowy i może go dopytać – widzą się jednocześnie i rozmawiają na komunikatorze;
- Testy zdalne bez moderatora, podczas których respondent wykonuje samodzielnie polecenia, które widzi na ekranie. Moderator nie jest obecny.
Każdy z tych modeli ma swoje wady i zalety, które ilustruje poniższa infografika:
Testy stacjonarne zapewniają najwyższej jakości informacje zwrotne – odkrywamy najwięcej błędów, widzimy reakcję respondenta, mamy z nim najlepszy kontakt, dzięki czemu łatwiej jest wydobyć więcej informacji (nie tylko dopytywać, ale także mieć kontakt wzrokowy).
Na drugim końcu skali są testy zdalne bez moderatora, które pozwalają szybko – nawet w ciągu dwóch dni – zrealizować kilkadziesiąt wywiadów, ale nie umożliwiają bezpośredniej rozmowy z respondentem. Jak widać na powyższej grafice, może to powodować chaos komunikacyjny wynikający z braku jasnych i konkretnych informacji dla moderatora, kiedy ten analizuje testy.
Czego zatem oczekiwać po testach z użytkownikami, a na co nie można liczyć?
Mocne strony testów użyteczności | Czym nie są i czego na pewno nie dają testy użyteczności? |
|
|
Czytaj także:
„Feature requests: czym są i jak z nimi postępować, żeby nie zwariować?”
„Nowy Portal Pacjenta LUX MED już działa”
Sprawdź też:
Badania user experience oraz UX / UI Design dla Carrefour Express