Jeżeli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób i dlaczego użytkownicy korzystają z Twojego produktu albo czy Twoja aplikacja lub serwis odpowiada na potrzeby konsumentów, warto przeprowadzić tzw. user testy (testy z użytkownikami).
Czym są user testy?
Test z użytkownikiem to indywidualne spotkanie, podczas którego jest on proszony o wykonanie zadań przy użyciu gotowego produktu lub makiety UX.
Dlaczego warto przeprowadzać user testing – najważniejsze korzyści:
- Szybkie pozyskanie wiedzy o potrzebach użytkowników – poprzez user testy na istniejących lub konkurencyjnych systemach;
- Szybka ocena użyteczności produktu – poprzez testowanie produktu w kontekście przyjętych celów;
- Szybka weryfikacja założeń biznesowych – poprzez testowanie i analizę propozycji wartości;
- Oszczędność czasu w trakcie wdrożenia – iterując na prototypie w oparciu o user testy unikasz sytuacji, w której po kilku miesiącach pisania kodu okazuje się, że produkt nie spełnia podstawowych oczekiwań userów.
5 wskazówek dotyczących user testing, o których warto pamiętać:
1. Zaproś zespół do obserwacji badań
Pozwoli Wam to lepiej rozumieć użytkownika i na bieżąco omawiać zaobserwowane problemy, a także wspólnie szukać rozwiązań.
Jak pisze Marty Cagan w książce „INSPIRED: How to Create Tech Products Customers Love” będzie to dla Was również inspiracja do rozwoju produktu – każde spotkanie z użytkownikiem to garść nowych insightów.
2. Wprowadzaj zmiany nawet po 1-2 sesjach badawczych
W tradycyjnym podejściu zmiany wdrażane są najczęściej po cyklu 5 spotkań z użytkownikami. Zachęcamy Cię, rób to częściej.
Skorzystaj z metody RITE (rapid iterative test and evaluation). To podejście również opisuje Cagan w swojej książce – jeśli zdecydujemy po jednej czy dwóch sesjach z użytkownikami, że coś wymaga zmiany, to najpierw wprowadzamy modyfikacje, aby móc je testować na kolejnych spotkaniach.
3. Spisuj obserwacje po zakończeniu testu
Notowanie w trakcie testu z użytkownikiem powoduje utratę kontekstu czy pominięcie istotnych zagadnień.
Za to gdy tylko spotkanie z użytkownikiem dobiegnie końca, warto poświęcić dodatkowy czas na spisanie najważniejszych obserwacji.
Możesz posłużyć się karteczkami post-it – jedna obserwacja na jednej karteczce. Dzięki temu łatwiej będzie pogrupować i przedyskutować priorytety w grupie obserwatorów.
4. Ważniejsze jest zachowanie usera niż jego deklaracje
O ile warto słuchać narracji usera, bo ona daje nam kontekst – np. “szukam teraz czarnej sukienki koktajlowej na wigilię firmową”, należy być bardzo ostrożnym przy wyciąganiu z niej wniosków.
Zdarza się, że userzy zgłaszają rekomendacje zmian i nowych funkcjonalności, np. “powinny być tu jakieś filtry czy podkategoria z sukienkami koktajlowymi, przecież teraz jest sezon na takie sukienki”.
Czy oznacza to od razu zmianę w całym procesie filtrowania i katalogu produktów? Niekoniecznie. Może wystarczy sezonowy baner, szczególnie gdy użytkownik – postulując podobne zmiany – bez większych problemów realizuje założony w teście cel.
5. Podziel obserwacje / problemy na: krytyczne, istotne i drobne.
Jeśli korzystasz z post-itów, będzie Ci wygodnie oznaczyć wagę problemu, korzystając z różnego koloru karteczek.
Wszystko po to, aby szybko ułożyć plan działań i możliwie szybko wdrożyć niezbędne zmiany.
————
Przedstawiłam tylko część znacznie większego procesu, którego celem jest dobre wykorzystanie metody user testing.
Mam nadzieję, że te pięć wskazówek zachęci Ciebie i Twój zespół do testowania produktu z użytkownikami już na etapie prototypu lo-fi.
Inspirujących obserwacji!