Jak stworzyć skuteczny landingpage w sklepie internetowym?
Usability LAB podpowiada: sprawdź, czy Twój landingpage spełnia kryteria wyglądu, kontentu i obsługi formularzy.
Kryteria dotyczące wyglądu:
- Czy landingpage respektuje wszystkie dominujące rozdzielczości ekranu, z których korzystają użytkownicy strony czy sklepu? (np. pow. 5% całkowitej liczby odwiedzin)
- Czy najbardziej istotne elementy komunikacyjne landingpage’a, takie jak logotyp, główne hasło, packshot i przycisk akcji są widoczne w leksji (pierwszym widoku na ekranie bez przewijania)?
- Czy w projekcie graficznym występują max 3 czcionki?
- Czy wielkość czcionek jest odpowiednia (min. 10-12 dla dłuższych bloków tekstu)
- Czy kolorystyka i użyte czcionki odpowiadają CI marki?
- Czy tekst ma wystarczającą interlinię i jest podzielony na czytelne akapity?
- Czy w miejscach wyliczeń stosowane są wypunktowania/wylistowania/inne rozwiązania graficzne?
- Czy zadbano o odpowiedni kontrast kolorów – zestawienie kolorów nie jest ani zbyt kontrastowe (np. czerwone napisy na stronie o zielonym tle) ani zbyt mdłe (np. szare napisy na białym tle)?
- Czy packshot produktu ma wielkość pozwalającą na zrozumienie co jest na produkcie?
- Czy zadbano o kompozycję – nagłówek oraz packshot są rozmieszczone z uwzględnieniem tzw. mocnych punktów obrazu, które tworzą się na przecięciu linii umieszczonych w 1/3 i 2/3 wysokości/szerokości ekranu?
- Czy w tle nie ma tzw. „szumu” czyli dużej ilości nieistotnych informacji bądź elementów graficznych, które będą zaburzały czytelność głównego komunikatu?
Kryteria dotyczące kontentu:
- Czy główne hasło zawiera w jednym krótkim zdaniu propozycję wartości?
- Czy zastosowano komunikaty wspierające:
- a) USP (unique selling pointy) – najważniejsze cechy promowanego towaru, często prezentowane za pomocą punktorów (listy)?
- b) testimoniale – wypowiedzi klientów, którzy już kupili taki produkt i są z niego zadowoleni?
- c) inne „uwiarygadniacze”, np. ikony symbolizujące 5 lat gwarancji, certyfikaty etc.?
- Czy benefity są wyrażone kwotowo? (np. obniżka o 10 zł) – potrafią zapewnić nawet 45% więcej kliknięć niż benefity wyrażone w procentach (teraz taniej o 5%)
- Czy landinpage obiecuje darmowe podarunki (np. darmowa dostawa)? – statystycznie zapewniają najwięcej kliknięć – przeciętny CTR to 6% (w porównaniu do 3,5% jako średniej jest to o ponad 40% więcej)
- Czy na przyciskach akcji użyto poleceń, typu: „Zobacz ofertę” lub „Kliknij i zobacz”? – gwarantują klikalność wyższą nawet o 50%, w stosunku do samego „Nasza oferta”
- Czy oferta jest ograniczona w czasie (np. tylko do 22.12)?
- Czy stworzono ofertę o ograniczonej dostępności (np. dopisek: Oferta ważna tylko do wyczerpania zapasów)?
- Czy landingpage ma ograniczoną ilość linków? – linkujemy tylko na przyciskach akcji, chowamy zaś standardowo widoczne na innych podstronach menu nawigacyjne, dolną stopkę, pozostawiając na widoku tylko logo marki, komunikat promocyjny, komunikaty wspierające i przyciski akcji.
Kryteria dotyczące formularza:
- Czy pola formularza są walidowane w trakcie wpisywania danych – bez konieczności przeładowywania strony?
- Czy formularze nie gubią danych raz wprowadzonych przy połowicznym wypełnieniu i próbie przejścia dalej?
- Czy wybrane ustawienia checkbox’ów (zgadzam/nie zgadzam się) są zapamiętywane przy nieudanej próbie przejścia dalej?
- Czy formularze zgłaszają jasne komunikaty co zrobiono źle?
- Czy formularze mają oznaczone obramowaniem pola, które źle wypełniono lub pozostawiono puste?
- Czy błędnie wpisane dane w polu formularza nie są wymazywane?
- Czy wszystkie pola wymagane oznaczone są gwiazdką?
- Czy legenda obok formularza informuje, że pola wymagane oznaczone są gwiazdką?
- Czy pola opcjonalne mają etykiety „pole opcjonalne”?
- Czy wszystkie pola formularza mają wpisane przykładowe dane (sugestie formatów)?
- Czy instrukcje i opisy, jak wypełniać pola umieszczone są na prawo, dostępne jako rozwinięcie linku „?”
- a nie pomiędzy polami formularza?
- Czy jest podpowiedź dla wyboru lokalizacji (miasto) na podstawie adresu IP komputera lub geotargetowania z przeglądarki?
- Czy nie istnieją drop-downy, w których jest więcej niż 20 pozycji (w tym wypadku lepiej sprawdza się pole z automatycznym wypełnieniem)?
- Czy nie istnieją drop-downy, w których jest tylko jedna opcja do wyboru?
- Czy można przechodzić pomiędzy polami klawiszem TAB a nie tylko myszą?
- Czy kolejność przechodzenia między polami klawiszem TAB odpowiada ich kolejności wg podążania wzrokiem?
- Czy pola ustawione są w jednej kolejce góra-dół bez konieczności wymuszania przenoszenia wzroku z powrotem do góry lub między kolumnami lewo/prawo?
- Czy szerokość pól na wprowadzenie danych odpowiada ilości znaków, które należy w nie wprowadzić?
- Czy przykładowe dane (sugestie formatów) nie znikają, gdy zaczynamy pisać w danym polu?
- Czy pola formularza przyjmują dane wpisane niezgodnie z sugestią i same zamieniają je na prawidłowy format (np. zamiast 0505130381 to 505130381)?
- Czy pole checkbox „potwierdzam że zapoznałem się z regulaminem” jest oznaczone jako wymagane, ale domyślnie niewybrane?
- Czy pole „wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych” jest oznaczone jako opcjonalne i domyślnie niewybrane?
- Czy pole „wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji…” jest oznaczone jako opcjonalne i domyślnie niewybrane?
- Czy pole „potwierdzam, że zapoznałem się z regulaminem” posiada link do regulaminu, którego otwarcie nie powoduje wyrzucenia z procesu?
Kompletny artykuł o usability landingpage’ów w sklepach internetowych naszego autorstwa znajdziesz na stronie magazynu Ekomercyjnie (link otwiera nowe okno przeglądarki).
Sprawdź też:
User experience sklepów internetowych 2015
User experience w e-commerce 2013